Monday, July 23, 2012

Kembara Tim BEST bermula lagi!


"Sayang, apabila saya boleh cuti nanti, kita pergi bercuti di pulau, nak?"

Tiba-tiba sahaja persoalan itu diajukan. Walaupun ia tidak ada kaitan dengan topik yang sedang dibincangkan , Umi Danial tidak terkejut mendengar soalan Ayah Danial itu. Bahkan senyuman lebar yang panjang dari telinga ke telinga terukir di wajahnya.

Laju sahaja dia menjawab. "Boleh sahaja sayang! Kita mahu pergi ke pulau mana?"

Terdiam sebentar Ayah Danial mendengar soalan itu. Seketika kemudian, dia menjawab, "Tempoh hari, ada kawan di ofis lama ajak pergi Pulau Redang." Selepas menarik nafas, Ayah Danial menyambung kata-kata, "Namun, kita sudah pergi ke Pulau Redang...satu, dua, tiga lagi! Saya tidak mahulah pergi ke pulau itu lagi."



Peta Pulau Redang. *Terima kasih Encik Google!


"Okay. Jadi kita mahu ke pulau mana kali ini?"

Soalan Umi Danial tidak berjawab. Senyap sunyi sahaja pada ketika itu. Pasti keduanya sedang ligat berfikir pulau manakah yang akan diserbu oleh tim BEST pada kali ini.

Pada ketika itu, Umi Danial teringat salah satu perkongsian daripada Lim, kawan seangkatan program GKII mengenai percutian keluarganya. "Itu dia!"

Tangan Ayah Danial dipegang erat. Senyuman yang paling manis dilemparkan kepadanya. "Sayang, saya tahu kita boleh ke pulau mana selepas ini."

"Ke mana?"

Pandangannya masih tidak berganjak. Sesi berbual berdua begini sememangnya begitu berharga. Sangat jarang mendapat peluang ini kerana ada saja si cilik bijaksana yang selalu menyampuk.

"Kita ke Pulau Sibu. Mahu?"

Terbeliak mata Ayah Danial seketika. Mulutnya juga sedikit melopong. "Sibu, Sarawak?"

Sudah dijangka jawapan itu yang akan terkeluar dari mulut Ayah Danial. Memang sah, tidak ramai yang tahu mengenai tempat ini. "Bukan sayang. Pulau Sibu di Mersing!"


Pulau Sibu, Mersing *Terima kasih Encik Google!



















No comments:

Post a Comment