Monday, November 17, 2014

Tip Melancong: Ambil Pakej Pelancongan Vs Rancang Sendiri


 Pakej Pelancongan:

1. Bayar sekali sahaja, sudah termasuk semua makan minum, tempat tinggal dan caj masuk ke tempat pelancongan. Hanya perlu bawa duit untuk membeli-belah dan bayaran aktiviti ‘tambahan’.

Dengar sahaja cerita TL tentang Masjid Hijau di Bursa


2. Ada pilihan ‘full board’ yang menyediakan makanan 3 kali sehari, sarapan, tengah hari dan makan malam. ‘Half board’, mungkin 1 atau 2 kali makan sahaja, masa lain perlu cari makanan sendiri. Sekiranya ada pilihan ‘full boarding’, ambillah yang itu. Senang, 3 kali sehari makan sudah sah-sah ada. Kita tidak perlu risau mana mahu makan untuk sarapan, tengah hari dan malam. Hanya sediakan kudapan sahaja untuk masa di antara itu.  Bagi yang beragama Islam, ambil pakej ‘Muslim Tour’ dan kita boleh makan sepenuh hati tanpa was was.
Makan sahaja apa yang dihidang. Roti dan salad2 yang sudah 'dijirus' dengan air lemon. 


3. Semuanya sudah dirancang, A-Z. Ikut sahaja ke mana sahaja TL (tour leader) bawa kita, walaupun ada tempat dilawati tidak menepati citarasa kita. Senyum dan sabarrrr sahajalah... 

Tempat ambil sembahyang di salah satu masjid di Turki. Cantik kan? 


Rancang Sendiri:

1. Bayar banyak kali, untuk tempat tinggal, caj masuk tempat yang mahu dilawati.  Mana mahu tinggal, apa mahu makan, mana mahu pergi. Perlu sediakan wang tunai yang secukupnya. Tidak cukup duit? Ambil gambar di luar tempat popular itu sahaja. Ada juga pilihan untuk mengaktifkan ciri ‘ATM Plus’ di Maybank, supaya kita dapat keluarkan duit melalui ATM di luar negara. *Syaratnya mesti ada logo ‘PLUS’ untuk visa, ‘CIRRUS’ untuk mastercard . Memang best dapat keluarkan duit melalui ATM, tetapi mestilah ada duit dalam akaun itu kerana nilai matawang yang dikeluarkan adalah mengikut matawang negara kita berada.  Nilai setara dalam RM mesti mencukupi dalam akaun. Ada caj bank juga, bank luar negara dan bank kita di sini. Dua kali kena caj! Jadi sediakanlah wang tunai yang secukupnya.

2. Suka hati mahu makan berapa kali dan di mana mahu makan, sebab semuanya bayar sendiri kan. Cabarannya, mahu cari makanan halal di negara orang, tanpa sesat! Haha! Kalau sesat, kembunglah perut sekejap masuk angin. Nasib baik kalau ada bawak bekal dari Malaysia. Selamat! Macam-macam bekal kita boleh bawa seperti makanan segera (lauk pauk siap panas makan), megi dan periuk nasi. Ke mana sahaja pergi, orang Malaysia nak cari juga nasi.

4. Semuanya kita rancang sendiri. Yahoo! Mahu pergi mana, mahu duduk berapa lama di tempat itu. Perlu tahu juga bagaimana mahu pergi dan balik dari tempat tinggal kita ke tempat itu. Cabaran: proses berinteraksi ala ayam-itik dengan orang tempatan dan jaga keselamatan diri baik-baik di tempat asing. Apatah lagi sekiranya kita backpacking seorang diri. 

Tiket masuk ke World Heritage Site, Pamukkale, Cotton Castle, Turki






No comments:

Post a Comment