Thursday, November 13, 2014

Tip Melancong: Simpan pasport yang sudah 'mati'



Peringatan kepada semua teman dan juga diri sendiri. Walaupun dokumen perjalanan kita sudah luput tarikhnya, usah dibuang. Simpan dokumen itu, walaupun sudah luput tarikhnya.

Situasi 1:

Mengemas rumah yang sangat berselerak. Setiap dokumen dan helaian kertas di teliti satu per satu. Semua yang sudah luput akhirnya dimasukkan ke dalam plastik hitam, termasuklah pasport antarabangsa..

Situasi 2:

Mahu berpindah rumah. Tetapi tidak semua barang dapat dibawa. Jadi terpaksa membuang banyak barang yang tidak diperlukan lagi. Ini termasuk dokumen yang sudah tamat tarikhnya, termasuklah pasport antarabangsa.

Situasi 3:

Mahu mengosongkan almari yang penuh dengan pelbagai bahan koleksi. Semuanya dikeluarkan dan di teliti satu per satu. Semua yang sudah tidak valid lagi dibuang, termasuklah passport antarabangsa.
---
Pasti salah satu situasi itu pernah berlaku kepada kamu atau individu yang kamu kenali.

Bayangkan situasi ini pula:

Situasi A:

Ada promosi harga tiket kapal terbang. Kamu mengambil peluang ini mahu bercuti ke luar negara bersama keluarga. Kamu sudah berada di laman web bagi menempah tiket ke destinasi antarabangsa. Ada satu bahagian yang meminta perincian pasport kamu, seperti tarikh luputnya. Kamu tahu pasport sudah luput dan berazam ke imigresen pada keesokan harinya. Tiba di imigresen, pegawai di sana meminta pasport lama bagi membuat pasport yang baru. Pasport lama? Sudah buang!

Situasi B:

Kamu dihantar oleh syarikat ke luar negara. Kamu bertolak dalam seminggu. Kamu perlu menghantar semua butir peribadi termasuk maklumat dokumen perjalanan, pasport kamu. Kamu tahu pasport sudah luput dan berazam ke imigresen pada keesokan harinya. Tiba di imigresen, pegawai di sana meminta pasport lama bagi membuat pasport yang baru. Pasport lama? Sudah buang!

---

Apabila kamu tidak dapat memberikan pasport lama kepada pegawai imigresen, kamu tidak dapat membuat pasport yang baru. Kamu dikehendaki membuat laporan polis terlebih dahulu, bagi melaporkan pasport yang 'hilang' itu. Kemudian, kamu perlu menunggu selama sebulan, sebelum menghantar semula permohonan pasport baru.


Akibatnya

Situasi 1:

Promosi tiket mungkin sudah habis selepas sebulan. Sama ada kamu tidak dapat pergi bersama keluarga, ataupun kamu terpaksa membeli tiket lain selepas sebulan yang harganya jauh lebih mahal daripada harga promosi.

Situasi 2:

Kamu tidak dapat pergi ke luar negara atas urusan syarikat. Terpaksa mengambil peluang lain (jika ada lagi) selepas sebulan.

---

Menurut kepada pegawai imigresen itu, pasport perlu disimpan sekurang-kurangnya tiga tahun, walaupun ia sudah luput tarikhnya. Pada pendapat saya, simpan sahaja pasport yang sudah tamat tarikhnya itu, tidak kira berapa tahun pun, (tiga, lima atau sepuluh tahun) sehingga pasport baru dibuat. Simpan semua dokumen yang penting ini, walaupun sudah tamat tempoh dalam satu bekas yang senang dicari kemudian.

Biar menyimpan walaupun sudah mati, jangan menyusahkan di kemudian hari.

Selamat melancong! :D

No comments:

Post a Comment